Home / Regio / Kampen / Kampen / Binnenstad is verkeer beu

Binnenstad is verkeer beu

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Gele borden in de binnenstad, zoals hier op de hoek Burgwal-Broederstraat, attenderen vrachtverkeer op de afsluiting van de Burgwal. Dat moet al vóór het binnenrijden van de binnenstad, menen bewoners.foto Ewoud ten Kleij

KAMPEN - Opstoppingen door lossende vrachtwagens, verkeer dat tegen de richting in rijdt en levensgevaarlijke situaties.

Omwonenden van de Hofstraat, Boven Nieuwstraat en Geerstraat in de binnenstad van Kampen zijn er behoorlijk klaar mee. Door de nieuwbouw van zorgcentrum Margaretha ligt de Burgwal er doordeweeks uit en wordt verkeer door de smalle straten geloodst. En dat duurt nog zo'n twee jaar. GroenLinks heeft voor de raadsvergadering van donderdag een motie over de situatie in voorbereiding.

De knelpunten werden de afgelopen dagen door verschillende Kampenaren nog eens onder de aandacht gebracht op Twitter. Betere bebording buiten het centrum zou de overlast al fors helpen verminderen. "Gebruik omleidingen en wijs het verkeer daar al op de rotonde van de Europa-Allee en Flevoweg al op", zegt bewoner Ernst Hupkes van de Boven Nieuwstraat. Nu staat aan de Europa-Allee al wel aangegeven dat de Burgwal is gestremd, maar eenmaal in de binnenstad zelf is op de gele borden alleen een stremming voor doorgaand vrachtverkeer te lezen. "Je moet het dus zelf maar uitzoeken. Terwijl via een met pijlen aangegeven omleiding verkeer richting het Muntplein via de Ebbingestraten kan worden geleid."

Bij bouwmarkt Hubo aan de Boven Nieuwstraat is de verkeerschaos voor de deur goed te merken. "Dat komt vooral door de vrachtauto's die voor de Blokker komen", zegt eigenaar Theo van Dijk. Een paar keer per week wordt de winkel vanaf de Hofstraat bevoorraad. Menig automobilist durft passeren niet aan, wil het vertrek van de wagen niet afwachten en rijdt via de Hofstraatgarage naar de Boven Nieuwstraat. "Om tegen het eenrichtingverkeer in naar het Muntplein te rijden", zegt Van Dijk. "En omdat ze dat heel goed weten, denken ze 'laat ik maar hard rijden, voor ik een tegenligger tegenkom'." Hupkes bevestigt dit beeld: "Ze rijden hard en steken dan de Geerstraat over. Daar zijn mensen niet op beducht, dat is levensgevaarlijk."

De Blokker zelf is zich van geen kwaad bewust. "De gemeente heeft ons daar ook al eens over gebeld. Maar auto's kunnen er gewoon langs", verweert vervangend bedrijfsleider Bianca van der Weerd zich. "Toevallig moest er vanochtend (maandag, red.) een andere vrachtwagen langs. Onze chauffeur heeft zijn auto iets verderop gezet, zodat zijn collega er langs kon. Dat lukte prima."

De Wibra zit wat dat betreft op een minder gunstige locatie: op de hoek van de Geerstraat en de Hofstraat. Zeker nu wordt gewerkt aan herbouw van het Ziengs-pand kan vaste chauffeur Erik Braakman een opstopping niet voorkomen. "Ik doe ook maar gewoon mijn werk. Ik ben wel een minuut of twintig bezig, meestal", zegt de chauffeur. "Mensen komen wel eens klagen, maar meestal op een vriendelijke manier." Braakman hekelt het systeem met pollers in de Kamper binnenstad. Chauffeurs moeten voor elf uur in én uit de stad zijn, anders gaat de boel op slot. "Dat lukt mij niet, ik moet eerst naar Steenwijk, daar geldt hetzelfde systeem. Nu rijd ik vaak achteruit vanaf het Muntplein de Hofstraat in."

De gemeente Kampen laat bij monde van een woordvoerder weten dat het 'wel meevalt'. "We kennen de incidenten. Maar de politie heeft waargenomen en ook op snelheid gecontroleerd, maar zegt dat het wel meevalt", aldus de zegsman. "Wij gaan ook niet af op berichten op Twitter, maar hebben overleg met vertegenwoordigende organen. Vanuit die kanalen krijgen we geen vragen over bijvoorbeeld de bebording." Niet helemaal waar, meent Ernst Hupkes. "Tijdens meerdere wijkschouwen zijn hier opmerkingen over gemaakt, dus de situatie is bij de gemeente bekend."
www.add-facebook-like-button.com